نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه مازندران، معاونت پژوهشي، به سفارش مؤسسه کار و تأمین اجتماعی
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های حسنعلی آقاجانی
زمینه: فرهنگ، به عنوان مجموعه باورها، نگرش‌ها و اعتقادهاي قلبي يک گروه و جامعه، تشکيل دهنده شيوه زندگي آنها است. زماني که شيوه زندگي جامعه بر مبناي فرهنگ قوي علمي وتوسعه يافته قرار گرفت، به راحتي مي‌توان بنيادهاي توسعه پايدار را بر آن استوار ساخت هدف: با توجه به نقش غیر قابل انکار دانشگاه در بسط و توسعه فرهنگی جامعه، هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی فرهنگ کار و کارآفرینی در ایران و مالزی(از دیدگاه اساتید و کارکنان) بوده است. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کشورهای ایران و مالزی بوده اند. بدین منظور برای نمونه گیری در ایران، دانشگاه مازندران( اساتید(261نفر) و کارمندان(493 نفر) دانشگاه مازندران) که از این تعداد طبق جدول مورگان 152 نفر استاد و 216 نفر کارمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. و در مالزی نیز (اساتید(حدود220نفر) و کارمندان(حدود340نفر) دانشگاه multimidia) که از این تعداد طبق جدول مورگان 136 نفر استاد و 181 کارمند به عنوان نمونه انتخاب شده اند. که در نهایت 667 عدد پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس با جمع‏آوري داده‏هاي مورد نياز با استفاده از پرسشنامه ای با اجزاء استاندارد و ضرايب پايايي90%- 88%- 88% و 87% ، به آزمون فرضيات با استفاده از آزمون t پرداخته شده است. یافته ها: نتایج آزمون تی نشان داده است که در مورد متغیرهای مفروضات اساسی و باورها، ارزشها و نگرشها، الگوهای رفتاری و سمبل ها و نشانه های ظاهری مرتبط با کار و کارآفرینی بین نظرات اساتید و کارمندان دانشگاه مازندران و اساتید دانشگاه مازندران و دانشگاه multimidia مالزی و همچنین کارمندان دانشگاه مازندران و دانشگاه multimedia تفاوت وجود داشته است. و فقط بین نظرات اساتید و کارمندان دانشگاه multimedia مالزی تفاوت وجود نداشته است. نتیجه گیری: انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در جامعه تنها از طریق شناخت فرهنگ آن جامعه امکان پذیر می باشد، لذا با توجه به یافته های تحقیق حاضر پیشنهاد می گردد که مفروضات اساسی و باورها، ارزشها و نگرشهای فرهنگی در جامعه مدیریت گردند تا فرهنگ کار و کارآفرینی به طور مطلوب در تجلی گردد.